Tips voor een optimale nachtrust tijdens de winter

De meeste mensen ervaren een betere nachtrust tijdens de wintermaanden. Dit komt voornamelijk door de lagere temperaturen in huis. Het is wetenschappelijk bewezen dat we beter kunnen slapen en sneller in slaap vallen bij een lagere temperatuur. Sommige mensen ervaren echter het tegenovergestelde en wij zullen je hieronder uitleg en tips voor een betere nachtrust tijdens de wintermaanden geven. Ben jij iemand die een slechtere nachtrust ervaart tijdens de winter? Geen probleem, wij zijn er voor jou, lees in deze blog de redenen en eventuele tips die jou kunnen helpen.

  1. Stel jezelf bloot aan licht in de ochtend
  2. Loop een rondje tijdens de lunch
  3. Weersta de verleiding om lang in bed te blijven of een middagdutje te doen
  4. Blijf sporten, ook in de winter
  5. Pas op voor teveel eten
  6. Verhoog de temperatuur in je huis niet teveel
  7. Overweeg de aanschaf van een luchtbevochtiger
  8. Reduceer stress

1. Stel jezelf bloot aan licht in de ochtend

Minder daglicht tijdens de wintermaanden kunnen een flinke impact hebben op je slaap-waakcyclus. Dit is voornamelijk het geval in de noordelijker gelegen landen met een groot verschil in temperatuur gedurende de verschillende seizoenen. Zoals we hebben aangegeven in de vorige blogpost (hier) heeft zonlicht effect op de aanmaak van melatonine, dit stofje maakt je lichaam gereed om te slapen.

Melatonine wordt ongeveer 2 uur voordat je gaat slapen aangemaakt. Echter word je in de winter minder blootgesteld aan zonlicht en wordt de productie van melatonine meer onderdrukt dan in de zomer. Dit wil zeggen dat je in de winter een moe gevoel evaart gedurende de dag omdat het extra zetje melatonine gemist wordt.

Wij raden daarom aan om zodra de zon op komt naar buiten te gaan. Lukt jou dit nu niet probeer dan bij een raam te zitten om toch zoveel als mogelijk blootgesteld te worden aan zonlicht. Je kunt ook een Wake Up Light overwegen, dit is een lamp die natuurlijk licht nabootst om je fijn wakker te laten worden. Ook helpt het om fel licht in de avond te vermijden.

2. Loop een rondje tijdens de lunch

Lukt het niet om in de ochtend een rondje te lopen probeer dit dan in te halen tijdens een pauze in de middag (als het weer meezit). Ook al is het maar voor een paar minuten alle beetjes helpen om een betere nachtrust in de winter te ervaren.

3. Weersta de verleiding om lang in bed te blijven of een middagdutje te doen

Het is niet nodig om extra te slapen als je een moe gevoel ervaart in de winter door een verstoord slaap-waakritme. Weersta daarom de verleiding en probeer dit ritme zo natuurlijk mogelijk te stabiliseren door jezelf bloot te stellen aan licht op de juiste momenten. Te lang slapen of gedurende de dag slapen zorgt voor een minder diepe slaap en geeft je een extra moe gevoel de volgende dag.

4. Blijf sporten, ook in de winter

Vaak worden de wintermaanden geassocieerd met lekker knus thuis op de bank zitten en lichamelijke beweging komt volgend jaar wel weer. Hoe jammer het ook is, dit kan je nachtrust flink verslechteren. Wij raden daarom aan om in beweging te blijven, ook al is het maar een beetje, zoals eerder gezegd alle beetjes helpen.

5. Pas op voor teveel eten

Je zit vaker thuis gedurende de winter wat snel ervoor kan zorgen dat je toch een keer extra in de koelkast kijkt. Ook helpen de feestdagen niet echt mee, veel van ons eten dan vaak te veel. Wij raden daarom aan om hierop te letten want een volle maag voordat je naar bed gaat helpt niet mee aan een betere nachtrust.

6. Verhoog de temperatuur in je huis niet teveel

Koudere temperaturen helpen juist bij een betere nachtrust, je lichaam verlaagt namelijk de lichaamstemperatuur wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Helaas doen mensen vaak het tegenovergestelde met hun huis en zetten de verwarming volluit tijdens de wintermaanden. Dit heeft een extra impact als jouw slaapkamer op de eerste of zelfs tweede verdieping gelegen is. Warme lucht stijgt namelijk omhoog waardoor je slaapkamer te warm wordt om goed te kunnen slapen. Wij raden daarom aan om de temperatuur niet te veel te verhogen. Gebruik bijvoorbeeld geschikt beddengoed voor de wintermaanden (klik hier om onze warme dekbedden te bekijken). Het gebruik van warmer beddengoed in plaats van de verwarming te verhogen scheelt ook weer op de energierekening ;-).

7. Overweeg de aanschaf van een luchtbevochtiger

De lucht is tijdens de wintermaanden overwegend droog wat voor droge of geïrriteerde huid kan zorgen. Beide kunnen voor een slechte nachtrust zorgen waarbij een luchtbevochtiger uitkomst biedt. Het wordt aangeraden om deze wel regelmatig schoon te maken voor een hygiënisch gebruik. Ook kun je beddengoed afstemmen op droge huid. Wij raden daarom flanellen beddengoed aan, flanel is opgeruwd katoen waardoor jouw beddengoed een heerlijk zacht laagje krijg. Voor een selectie van ons flanellen beddengoed klik hier.

8. Reduceer stress

Ondanks dat de winter een leuke tijd is, met de feestdagen in het vooruitzicht, ervaren sommigen dit als een stressvolle periode. Er moet vaak veel geregeld worden rondom de feestdagen wat ervoor kan zorgen dat je niet goed kunt slapen. Wij raden daarom aan om iets te doen om stress te reduceren, een goed slaapritme, gereduceerd alcoholgebruik en lichamelijke beweging kunnen hieraan bijdragen.